thepinklily

Alla inlägg under april 2013

Av Lilja - 23 april 2013 08:16

Idag är det en vecka sedan operationen och har vägt mig i morse, ska väga mig varje tisdag i fortsättningen.

Vågen visar idag på -5kg. Vägde 86 innan op(vet jag skrev att jag på inskrivningen vägde 85,7 men de tog bort 1kg på kläderna och de kläderna jag hade på mig vägde inte 1kg den dagen.


Så jag väger alltså nu 81kg=) Det känns helt overkligt(men inte konstigt iof med tanke på matintaget). Detta betyder att jag med största sannolikhet kommer under 80kg till sommaren, något annat vore konstigt, men det känns sjukt overkligt.


Så hur mår jag idag då?

Smärta: har pytte pytte, minimal smärta i axeln fortfarande, men verkar som gasen är helt borta snart. Har lite ont i såren/ärren, eller mer ömt. De kliar också en hel del. Men förbanden sitter på bra fortfarande=)


Mat: Ja maten är ju inte så lätt än, jag försöker dricka lite hela tiden, har inte kommit upp i fasta ordentliga 6mål/dag. MÅSTE göra lista med tider så jag verkligen kommer igång. Däremot gör jag framsteg var dag vad gäller att få i mig vätska. Äter/dricker 1dl/gång. Detta ska ju komma upp till 2 1/2 men det känns smått omöjligt, men de kommer väl. Igår(eller egentligen fuska jag och prova i söndags) började jag med riktig mat, det är ju 4v puremat nu. Men om jag tuggar maten väl behöver jag inte mixa allt, de ser ju sjukt oätligt ut. Och det går bra=) Får lite kramp beroende på om jag är så dum så jag tuggar lite dåligt eller tar för stor tugga, eller beroende på vad det är för livsmedel. Just nu äter jag frukost, en knäckemacka med tjockt lager mjukost, igår fick jag i mig en halv knäckemacka, mitt mål är att nu få i mig hela utan att ge upp(det kan ta nån timme)


Mediciner: I fredags provade jag sluta med morfin och fick ju bakslag direkt, fick så ont i axeln så jag bokstavligt ville dö, men gjorde för ont att ens försöka dö:/ uschusch. Iaf tog morfin och de värsta släppte efter 30min. Sen fortsatte jag ta som jag skulle, ungefär. Men sen i söndags kl11 är jag HELT fri från både panodil och morfin. Jag är sedan i söndags även fri från illamåendemedicin.

Det enda jag tog igår var omeprazolen som ska tas varje dag och krampmedicin (och fragminsprutan för att förhindra blodproppar). Idag har jag hittills inte tagit någon krampmedicin, hoppas jag slipper.


Tankar denna veckan: Operationsdagen var jag smått nervös och undra vad jag egentligen höll på med, började nästan ångra mig lite. Var orolig för tiden efter med flytande och purékost. Efter op var jag rejält orolig och trött, andningsuppehåll var gång jag somna till=( skitjobbigt. Vakna av att jag hållit andan så länge så jag hade ont i bröstet(ni vet som de känns när man verkligen försöker hålla andan jättelänge). De två dagarna efter mådde jag sedan bättre, var rejält trött och obekväm men hade inte ont. I fredags ångrade jag rejält att jag opererade mig pga smärtan. Helgen kändes sedan rätt uppgiven, vad hade jag gjort? skulle jag någonsin kunna äta igen? osvosv.

Men igår var absoluta vändpunkten, mådde hur bra som helst=) Pigg såg(kände mig) jäkligt lycklig. Helt fantastiskt. Idag är jag trött(gick upp tidigt och inte fått i mig hela frukosten än) men känner mig ändå jäkligt bra=)


Tänkte ta en kort titt på målen som ligger i ett äldre inlägg också.


Mina delmål                                            
Min/familjens belöning


* Vår bröllopsdag -8kg (13v efter OP)                 * Lekland med Stoffe, River och kusinerna (alla, hoppas jag=) )

* Arons födelsedag -15kg (23v efter OP)            *Åka till något badhus/äventyrsbad

* Min födelsedag -20kg (31v efter OP)                * Spa-behandling

* Nyårsafton 2013 -22kg (36v efter OP)             * Ha på mig en fin nyårsklänning i MAX strl:42

* Sommaren 2014 -29kg (14mån efter OP)           * LEVA LIVET!!


Delmål ett att nå -8kg till vår bröllopsdag(10/7) vore ju fan om de inte skulle gå=) Redan gått ner 5kg på en vecka och skulle de ta 12veckor att gå ner 3kg är det ju något som är fel. Så det känns som jag inte varit för överambitös i min förhoppning där=)

Av Lilja - 20 april 2013 10:21

som jag skrev sist. Anledningen är att jag mått riktigt dåligt efter op och varit väldigt trött.
Efter op fick jag konstant andningsuppehåll när jag somna till, syresättningen var nästan konstant låg. Hade svårt för syrgasgrimman som bara kliade. På natten började det bli lite bättre med kortare andningsuppehåll följt av ljupt andetag som hämtade upp syret igen.

Dagen efter op var hyfsad men rejält trött och svårt att få i mig vätska. Fick dropp pga det.

Igår åkte vi hem från Stockholm. Hade smått ont i axeln hela tiden och var illamående. Bestämde mig för att prova utan morfin för att se om illamåendet blev bättre. Det skulle jag aldrig ha gjort, fick så ont i axeln så jag bara ville dö.

Under operationen sprutar de in en gas i magen för att kunna se något osv. Denna gas ska sedan ur kroppen och kan då vandra upp i axlarna och i mitt fall trycka på en nerv, det är extremt smärtsamt. Morfinet tar bort den värsta smärtan men inte allt. Duscha axeln med varmt vatten och ha värmekudde på lindrar lite.

Har inte fått iordning maten/drycken riktigt. Svårt när man inte varit hemma. Hoppas det blir bättre från och med idag.

Men hur som helst när jag lite bättre idag. Det går på rätt håll nu iaf:)

Av Lilja - 16 april 2013 13:00

Detta är ett förinställt blogginlägg!!

När detta skrivs är det lördag kväll. Imorgon(söndag) bär det av till Stockholm. På måndag(igår) var jag på inskrivning på CFTK inför operationen som just nu(tisdag) förhoppningsvis är klar.

Jag ligger nu på uppvaket. Jag hoppas operationen har gått bra. Jobbigt att vara utan mina pojkar men vill man bli fin får man lida pin.


Varit lite orolig innan operation, framför allt för hur det ska bli att dricka flytande en vecka, att inte kunna stressa vid måltid längre. Ibland kan jag ju bara slänga i mig maten, men det kommer aldrig gå igen(på gott och ont).

Narkos oroar mig inget, faktisgt lite skönt att stängas av för en stund.


En annan oro är fragminsprutorna. Blodförtunnande medicin för att minska risken för blodproppar. En spruta tas dagen före operationen själv, sen får jag även ta 9sprutor efter jag skrivits ut. Fifan alltså. Jag som har sån panik över sprutor(trotts att jag gett blod några ggr), ge mig själv sprutor känns som en enorm utmaning. Jag har tagit stick i fingret själv utan problem men en spruta:// återkommer hur det har gått.


Nu ska jag bara ligga här och piggna till, lära känna min nya mage och mitt nya sätt att äta/dricka. Om några dagar är jag tillsammans med mina älsklingar igen=)



Av Lilja - 16 april 2013 08:51

Sitter på cftk nu. Skulle vara här 0900 kom 08,40 typ. Jävlar med folk i morse igen i tunnelbanan och nån man som använde väääääldigt avancerade ord och snacks politik(inte med mig alltså,haha) men de var lite roande så här på morgonen.

Saknar River och Stoffe:( vill bara pussa och krama på dom!

Har intagit min lilla cocktail av tabletter börjar känna av morfinet nu, mitt huvud känns som gröt:/ var rädd att de skulle börja verka på tunnelbanan så polisen hade slängt mig i fyllecell;)) haha fan vad man kan nojja. Smått skönt rus iaf;)

Nej nu vill jag bara få detta gjort, jobbigt att vänta.

Åhh hej rosa elefanten. Men nej flyg inte iväg från mig!!! Aaaarrhh

Haha bara skoja;)) vi hörs efter op!

Av Lilja - 15 april 2013 16:27

Sitter här på hotellrummet och tittar på mitt kommande tablett(-miss)bruk. Det är ju inte lite om vi säger så. Tre olika tabletter för att inte få brist av de ämnena. En tablett för magsyran. Panodil och oxynorm som smärtstillande samt 10 underbara(NOT) små sprutor.

Hujedamej vad har jag gett mig inpå? Jag som inte gillar att svälja...tabletter;)hehe

Här e bilder på "lilla" gottepåsen som ska tömmas imorgon innan op. Och lilla sprutan som ska tas ikväll.


Av Lilja - 15 april 2013 09:53

Sitter i väntrummet på cftk. Har lämnat blodprover, pratat med kirurgen och vägt/mätt/tagit foto. Väger in mig på 85,7kg.

Nu är det bara narkosläkaren oxå att träffa. Sen ska de ut på stan:))

Ovido - Quiz & Flashcards