thepinklily

Alla inlägg under januari 2010

Av Lilja - 28 januari 2010 16:48

Då Linda vill ha cheesecake receptet tänkte jag att då kan lika bra alla andra också få det=)

Kolasåsen till är riktigt god!!


Ingredienser till cheesecaken.

200 g digestivekex
75 g smör
400 g philadelphiaost
250 g kesella 10%
100 g vit choklad
1 dl strösocker
3 st ägg


Kolasås

 

2.5 dl matlagningsgrädde 15%
2.5 msk sirap
2.5 msk socker

Så här ska ni göra:


Sätt ugnen på 175grader.

Mosa/mixa digestivekexen.

Smält smöret och blanda i kexsmulorna.

Tryck ut i en rund form med löstagbar kant ca:24cm i diameter. In i ugnen i 10min.

Tag ut formen och sänk ugnen till 150grader.

Smält den vita chokladen över vatten bad eller på låg värme.

Vispa ihop philiadelphiaosten, kesellan och sockret. Rör ner chokladen och äggen i philiadelphiasmeten.

Häll smeten i formen(över kakbotten) och grädda i ugnen i 30min. Låt svalna.


Gör nu kolasåsen.

Koka ihop alla ingredienserna till kolasåsen och låt koka i 20min, va noga med att röra hela tiden, bränner lätt.


Kolasåsen kan du ha både varm eller kall till kakan, jag föredrar nog kall.

Häll det på kakan, eller vid sidan av, precis innan servering.



Så detta var receptet, har inte med allt. Skulle vara en topping på tårtan av creme fraiche och vanilj, men jag gjorde aldrig det själv. Annars så är det 4dl creme fraiche och en vaniljstång. Vaniljstången delas och fröna skrapas ur och vispas med creme fraichen och bres på kakan. (Hmm om man nu kan säga bres?=)haha menar iaf bre ut)


Kisses and hugs from the pink lily



 

 

 


Av Lilja - 28 januari 2010 16:41

Tvätta är så tråkigt, inte i sig igentligen, men detta jävla springande upp och ner, tvättider som är svåra att få tag i(eftersom vi är många lägenheter på en tvättstuga). Sen ner för mer tvätt upp, ner för mer tvätt, upp. Kolla så att tortumlaren är på hela tiden för de tar minst 3timmar att få skiten torr i den jävla kassa maskinen!! arrgghh blir så arg. Tacka vet jag torktummlare som släpper uuuut luften och fukten inte bara lägger fukten i en behållare. Fy för kondensor maskiner!! Tyvärr har vi ju en likadan torktummlare i huset, men där kan man iaf låta tvätten köra i den i 3-4timmar, här hinner man ju fan inte det.


Idag har jag tvättat 6maskiner(där är två maskiner iaf). Så första omgången är 60graders, sängkläder och handdukar. och de tar 70min för 60graders maskiner, sen torktummlaren.

Som jag snackar men jag e så trött på detta, ofta är tvätten inte torr, och att ha 6 fulla maskiner tvätt hängandes i denna jädrans lilla lägenhet är näst intill omöjligt.


Folk undrar säkert hur det på en vecka kan bli 6maskiner för oss två. Och jo såhär är det att jag klarar inte sova eller torka mig på samma hela tiden. Byta i sängen MÅSTE göras en gång i veckan MINST. Handdukar ska bytas MINST en gång i veckan. Och duschhanddukar ska bytas VARJE DAG!! Tyvärr har de inte gått sen jag flytta hit, byta de varje dag då behöver jag minst två tvättider i veckan=)hihi. Eftersom man inte har 100 badlakan.


Är det något jag e pedantisk med så är det kläder, handdukar och sängkläder, sen kan lägenheten se ut som fan, men jag ska iaf vara fräsch, duscha och bli fräsch och sova fräscht=)


Långt inlägg, men kände jag behövde få ut min frustration=)hihi


Nu ska jag börja på maten(fläskfilegryta=))mums), sen ner i tvättten IGEN!


Kisses and hugs from the pink lily

Av Lilja - 27 januari 2010 13:47

Idag e jag trött, var inte i skolan i morse pga det. Klarade inte gå upp.

Varit hos Ewa iaf=).

Sen var jag tvungen att köra inom maxi för att handla lite.

Nu har jag cheesecake i ugnen. Jag har alltid varit skeptisk mot cheesecake, smaka de för flera år sedan och tyckte inte alls de va gott. Men på ikea köpte älsklingen cheesecake å jag tyckte de var ganska ok, inte jätte gott men ok.

Så i måndes på "halv åtta hos mig" gjorde den tjejen cheesecake med vit choklad och jag älskar vit choklad=)) så jag testar göra det nu, kanske även jag kan bli frälst=) Älskar ju phiadelphiaost så=)(eller hur de stavas)


När kakan är klar ska jag plugga, måste läsa de jag missat idag, och plugga på de vi lärt oss hittils. Är prov den 2mars och vi flyttar ju den 1=)hihi. Och inflyttning tänker jag inte ändra på=)hihi, utan för plugga ordentligt nu innan=)

Har ju sportlov veckan innan me så, ska nog bli tid för både packning och pluggande=)


Satan vad jag kan skriva om helt ointressanta saker=)


Kisses and hugs from the pink lily

Av Lilja - 26 januari 2010 23:17

Ja idag va de biologi igen=)) roligt. Älskar biologin, läraren e grymt bra.

Sen så va jag hemma och packade två lådor till, fan inget försvinner känns de som ändå har jag packat 14lådor. Hur många kommer de blir igentligen?


Ja iaf sen var vi hos Pia, syster yster fyllde ju 28 idag=)

Ellen är helt galen i Kitteoffer(läs Kristoffer),hihi. Så ja jag fick INTE sitta i hans knä först då blev hon tjurig, men när vi båda två fick sitta gick det iaf bra=)hihi.


Nej nu ska jag lägga mig, ska upp tidigt.


Kisses and hugs from the pink lily

Av Lilja - 25 januari 2010 22:12

Ja typ iaf=). Hade först psykologi, där hände inte så mycket.

Sen var de biologi, hade laboration igen, helt ok.

Vi ska ha prov den 2mars=)haha, så de blir plugga hela veckan innan och packa, sen flytta den 1mars och läsa igenom allt åtmindstånde en gång till=) Men roligt med lite utmaningar ibland.


Nu ska jag se klart på RAW, ska tydligen vara en naken kille me.. haha



Kisses and hugs from the pink lily

Av Lilja - 25 januari 2010 11:55

... på himeln. Det är så man blir på lite bättre humör=) Inte för jag var på dåligt humör från början=) Men man ler lite extra när man ser solen(sålänge solen inte bländar en när man kör bil)

Ska snart till skolan börjar 12,25. Först psykologi b sen biologi a=) ska bli roligt.


Ska äta en macka nu eller nått=) Skriver mer sen idag.


Kisses and hugs from the pink lily

Av Lilja - 24 januari 2010 23:26

Har tre plåster runt fingret nu. Trotts att plåster är bra så kan de lätt släppa på kanterna så la tre omgångar så de håller=) Såret måste hållas ihopa så de kan läka.

Har iaf ingen mer blödning vad jag vet, går inte igenom längre. Ont har jag bara när jag e dum nog att råka trycka eller lägga tyngd på fingret.


Från skador till något helt annat. Igår va jag och älsklingen i Malmö, först på bolagret(älskar den affären), där köpte vi två utomhuskrukor, väldigt snygga. Och en hink det står diskmedel på(ska ha diskmaskinstabletter i den). Vill även ha en hink det står tvättmedel på, men de får bli en annan gång.


Sen var vi på Stoff och stil och köpte tyg till gardiner i tvrummet och köket=), ska lägga ut  bilder sen på allt vi köpt.


Sen körde vi till IKEA, kollade alla grejer vi ska köpa när vi flyttat, blir ett helt släp känns de som=)hihi. Köpte gardiner till sovrummet, romantisk spets. Så köpte vi lite till Mor. Och ett rivhjärn till mig=) sånt som fångar upp det man river också, en behållare under. Jag köpte även ett förkläde. Och möbeltassar(vet jag kommer glömma de sen när vi ska köpa möblerna). Annars va de nog inte mkt mer, merrän såna blå IKEA plastkassar, tänkte lägga kläderna i såna när vi flyttar.


Nej sängen kallar. Skola imorgon=)


Kisses and hugs from the pink lily

Av Lilja - 24 januari 2010 20:19

Jadå de krävs bara en Jonna. Innan har jag alltid sagt att mamma e så klantig som alltid slinker med kniven. Men jag har börjat bli likadan, värst var det idag, i princip hög kniven in i fingret(skulle dela en lök, halva löken in fastna kniven och jag skulle dra upp den, och fingret var i vägen). Inget litet sår är det heller, flera mm djupt och minst 1cm brett, blödde satan.

Kristoffer blev mer rädd än mig, är så uppasad här nu=)) gulligt av honom, även om det inte är så farligt, men har inte slutat blöda än, fyllt ett plåster på 1-2timmar.


Det blev iaf mat, som inte blev så god, alldeles för salt tyvärr=( de e svårt att göra en riktigt bra Risotto, de e bara att öva öva öva.=) Till slut ska jag få den perfekt.

Så ja de blev en kebabrulle=)haha den var lyckad.


Nu ska jag sätta mig i soffan.


Kisses and hugs from the pink lily.

Ovido - Quiz & Flashcards