thepinklily

Alla inlägg under september 2011

Av Lilja - 28 september 2011 22:03

Nu leta jag lite på nätet och hittade tips på när tvätten kan lukta unket. Man köra klorin, citronsyra, ättikssprit och maskindiskmedel i tvättmaskinen. Alltså inte alla på samma gång, absolut inte med klorin då farliga gaser kan utsöndras. Klorin får man oftast inte köra i för höga temperaturer.

Men nu kör jag maskinen på 95grader med förtvätt, har lagt ättikssprit i förtvättsfacket, citronsyra i huvudtvättsfacket och ättikssprit igen i sköljmedelsfacket. Hoppas detta hjälper. För sen tvätten börja lukta så har jag kört några maskiner klorin, har även kört med sånt rengöringsmedel man kör i diskmaskin, rengjort gummilisten utan resultat. Hoppas detta blir bättre.


Hitta även tips på hur man får bort den unka lukten som inte vill gå ur kläderna hur man än tvättar. Man kan lägga plaggen i vatten med lite ättikssprit i sen tvätta de igen.


Läste även att man ska undvika tvättmedel med fosfat och zeoliter. Läste på mitt tvättmedel att det inte innehåller fosfat men innehåller ungefär 5% zeoliter. Nu har jag visserligen ett billigt tvättmedel SPAR heter det. Men det löses upp bra iaf, nästan aldrig rester i tvättmedelsfacket. Får kanske byta bara det att jag har 10paket typ kvar=)haha.


Man ska även rensa där längst ner i tvättmaskinen där det finns en lucka, kan samlas skit där och de blir stop, aldrig rengjort där tror jag, men aldrig blivit stopp heller tror det är då de finns vatten på golvet framför tvättmaskinen, vet att det hänt ofta med mammas maskiner.


Det var väl vad tips jag hitta. Ska lägga alla kläder med ättika imorgon i badkaret sen tvätta om och hoppas innerligt det blir bra=)



Kisses and hugs from the pink lily

Av Lilja - 28 september 2011 21:31

Maken satte igång en maskin tvätt me de kläderna jag hade på Gotland. Det är något fel på tvättmaskinen alltså vissa plagg luktar konstigt trotts de är nytvättade medans andra luktar jättegott FRÅN SAMMA OMGÅNG TVÄTT!! Undrar hela tiden varför bara vissa kläder luktar konstigt, hängde upp kläderna 1min efter maskinen var färdigt och ändå är det samma plagg som luktar konstigt och resten gott. Då borde de igentligen inte vara fel på maskinen eller? då borde ju allt lukta illa. Sånt jag torktumlar luktar aldrig illa alltså underkläder,strumpor, sängkläder och handdukar. Får kanske prova med mer tvättmedel? eller byta tvättmedel, men tycker ändå de e konstigt att i samma omgång så luktar något plagg illa resten gott. Nån som vet hur de kan komma sig? ALLTID samma kläder som luktar konstigt.


Har iaf blivit en 60 maskin med som nu är i torktummlaren. Annars har jag inte gjort mycket idag, varit rätt slut sen igår, eller ja för jag e gravid e väl den egentliga anledningen=)hehe. Imorgon måste jag sätta igång och städa och sortera här, massa saker man samlar på sig som vi inte behöver, de ska UT!


Idag är det föresten bara 43dagar kvar tills lilleman e beräknad=) Tiden går fort snart bara en månad kvar=))



Kisses and hugs from the pink lily

Av Lilja - 28 september 2011 15:33

Hemma hos maken igen, han var överlycklig när jag kom hem igår kväll=)) sånt härligt mötande. Ikväll ska vi ha riktigt mysigt, bara vara vi. Kom ju hem så sent igår så maken låg redan i sängen så har igentligen inte riktigt sett honom=(.


Tyvärr e här inget smör, ost eller bröd hemma=)hehe tog slut när jag åt frukost så får hämta maken från jobbet idag och handla lite på hemvägen. Vad ska man hitta på till middag tro? Tacos va längesen men e ju mer helgmat=)hehe


Har låst min internetdosa för övrigt, hur graviddement e jag igentligen?, fortfarande helt säker på att jag slagit rätt kod. DAMN. Får ringa bankmannen imorgon.


Nu e de duschen som gäller, kan inte åka i jamasen å hämta älsklingen.



Kisses and hugs from the pink lily

Av Lilja - 26 september 2011 17:03

Nu börjar graviditeten kännas i ryggen, har idag haft ont i ryggen hela dagen=( hoppas verkligen det släpper. Brukar få ont när jag suttit konstigt eller så men det har jag alltid fått inget som har med babymagen att göra. Men nu har de alltså gjort ont hela dagen. Sen snörig på de, man känner sig allmänt eländig.


Idag har vi iaf varit och duschat, så skönt=) Sen var vi inom en affär utanför Hemse som heter Gahm's, lite typ som Ö&B. Hittade en jätte söt body till lilleman=) Sen fick jag massa babygalgar, perfekt.


Nu har Axel sin nya assistent hos sig, jag sitter här, Ellen och Aron leker där uppe och resten är ute.



Kisses and hugs from the pink lily

Av Lilja - 25 september 2011 10:57

Nu är det nära=) det är bara 6v och 5dagar kvar tills lillen är beräknad=) Nu räknar vi dagarna och inte veckorna=))

Är på Gotland nu med mamma, Pia, Ellen och Oskar, gubbarna har vi lämnat hemma=) Trevligt att bara vara vi, eller ja inte så bara=) Ungarna håller låda, Aron bara måste leka med Ellen och Oskar hela tiden=) gulligt. Just nu är alla barnen ute och leker förutom Axel han sitter hos mig och klappar händerna=)

Lilleman i magen har varit duktig hela veckan, sparkat mycket och ofta. Dock blir han orolig när barnen skriker högt eller hunden skäller då bökar han till rejält, antingen väcker de honom eller gillar han inte ljudet vet inte vilket kanske båda.


Vi har varit i Visby lite och handlat, mysigt=) Bara systrarna och Ellen och Oskar, blev lite shopping där=) Har jag en del julklappar;) gäller vara ute i god tid.


Saknar gubben där hemma, men blir bara desto härligare att träffa honom när man varit ifrån varann, vardagen blir ju så slentrial annars.



Kisses and hugs from the pink lily



Av Lilja - 20 september 2011 15:24

Jag har aldrig haft problem att sova sammanhängde under graviditeten, det är inte många veckor tillbaka som jag började gå på toa IBLAND på nätterna. Ligga på rygg har jag inte kunnat de senaste 3-4veckorna men funkat bra ändå.

Sen en vecka tillbaka har allt förändrats, jag kan knappt ligga på magen längre, gör jag det så måste blåsan vara HELT TOM annars blir jag skitpinkinödig eller gör ont för de trycker på blåsan. Så när jag precis lagt mig kan jag ligga på mage en stund. Så nu kan jag bara ligga på höger och vänster sida och jag visste jag skulle få problem med det. Är van vid att vända mig på alla möjliga håll innan jag somnar.

Nu hittar jag aldrig skön ställning, för jag kan bara vända höger till vänster, vänster till höger hela tiden så kommer inte till ro, det gör också ont när jag vänder mig för magen trycer ju ner ryggen i sängen(dumma dragningskraft). Om/när jag väl somnar så vaknar jag typ 20min senare, samma procedur igen med att försöka somna tar nån timme, somnar vaknar efter 20-30min igen då e jag så jäkla kissenödig att jag tror blåsan sprängs, och svårt att resa sig från sängen och samtidigt hålla sig när allt trycks neråt.

Sen e de ju samma procedur igen med att hitta ställning osv, till sist vid 5-6tiden på morgonen somnar jag gott och kan sova till typ 10-11 och sen vara askissenödig igen=)haha. Men i morse ringde klockan 6,30 vilket innebär att inatt har jag sovit högst 2-3timmar=( och denna dagen kommer bli lång, inte framme på Gotland fören typ 1 inatt, och har svårt för att vila i bilen/båten spec när man vill busa me ungarna.


Jaja nu har jag fått gnälla av mig om mina sömnproblem. Jag hade gärna sovit såhär dåligt resten av livet om de hade gett mig min älskade bebis iaf=) men man kan ju inte ljuga å säga man e pigg direkt.



Kisses and hugs from the pink lily

Av Lilja - 17 september 2011 13:26

Min älskade, fina välvårdade pedantskötta mobil vill inte som jag just nu=( I torsdes va där inga problem men igår när jag vakna så var mobilnätet nere, så jag gick in på inställningar och ställde in nätverket men sen stängde den ner nätverket igen, och så höll den på HELA dagen, nu har jag gett upp nu vill den knappt starta nätet ens. Och när de väl är igång så är det typ 1-2min innan de stänger ner. Simkortet funkar iaf i en antik mobil;) så får använda det sålänge, försökte uppdatera mobil också och då gjorde jag en säkerhetskopiering av sms och nummer men efter uppdateringen finns inte ikonen säkerhetskopiering längre så jag kan inte få fram nummer m.m.=( blir alltid av med folks nummer, och jag kan INGENS i huvet mer än Pia och Pers.


Men hur som mobil ska in på service nästa vecka, tur man har bärbar dator=)


Snart ska vi till tippen och slänga gamla diskmaskinen som har stått utomhus sen typ 2mån tillbaka. Ser ut som man har en soptipp hemma=( Har även en gammal datorbänk som står ute och behöver slängas men den får vi inte in i bilen=(



Kisses and hugs from the pink lily

Av Lilja - 16 september 2011 13:27

Varför blir jag alltid deppig när jag är som lyckligast och mår som bäst? har fan inget att vara deppig över, så vet inte varför jag känner mig nere. Inte ledsen över något ju. Kanske är det stressen över allt som händer i Oktober, varje helg fram till bebisen kommer e typ utstakad, kanske därför? Kanske för att här är en del att fixa hemma innan bebisen kommer? Ja jag vet då inte vad som är fel, kanske inget, kanske bara borderlinen som gör sig påmind.

Det jobbigaste är ju att jag redan är trött som f*n och då bli deppig på de blir jag ju helt död alltså, orkar fan knappt gå på toa=( Men försöker ju fixa ändå, massor att tvätta tills jag ska till Gotland så man inte står där kvällen innan och ska packa och alla kläder är i tvätten, hade varit riktigt illa. Detta är min och Kristoffers enda lugna ensamma helg sen är det minst 4 helger i rad då vi har massor annat att göra, visserligen en hel del roliga grejer=)) men samtidigt lite stressande.


Nej nu ska jag sluta låta deprimerad och gå och starta en maskin tvätt och tömma diskmaskinen, har ju fått lära mig att hålla sig aktiv motverkar deppighet. Men tvätt och disk kanske inte räknas in, för de om något gör ju en deppig.



Kisses and hugs from the pink lily

Ovido - Quiz & Flashcards