thepinklily

Alla inlägg under augusti 2011

Av Lilja - 31 augusti 2011 17:24

Då knatte fick för sig att skrämma sin mamma och pappa i helgen så missa vi kräftskivan med föreningen som var i lördes. Nu när ångvälten är igång i magen igen=) och jag är utan sammandragningar så vill jag verkligen ha en kräftskiva. Så på lördag blir de kräftor, räkor, vitlöksbröd och västerbottenpaj (och mina himmabagade kagor=)hehe) Ska bli så mysigt, å vad jag saknat min familj. Pia, Ola och barnen framför allt. Mamma, pappa och Per me klart men träffa de ju i söndes=)


Så imorgon kväll åker jag till stan å köper kräftor, har ingen plats i frysen så får köpa de så de får ligga framme å tina, sen i ny lag och stå kallt till lördag. Mums mums=)


På tal om i söndes hos mor å far föresten=) Jag var så sugen på dillkött när vi var i Grekland, och fråga mamma om hon inte kunde göra det. Min mamma är ju världens bästa mamma så hon gjorde dillkött i söndes=) sååå grymt gott med mammas gryta. Jag tog även med mig sängkläderna till bebben, eftersom vårt strykjärn är igenkalkat och skitit undertill, det sluta med att mamma strök typ allt till mig utom ett lakan som jag strök=)hehe Min mamma e fantastisk! Älskar henne så.



Kisses and hugs from the pink lily

Av Lilja - 31 augusti 2011 13:22

Jag är tröttare än för ut, jag får ont mycket snabbare vid rörelse än förut. Ändå mår jag toppen=) Livet e verkligen underbart nu. Jag har nog aldrig varit så aktiv varje dag som är nu, jag som mest tänkte ta de lugnt i höst, men när man är lycklig och mår bra får man verkligen mer energi och tycker saker e roligare.


Igår slog jag slag i saken och började flytta datorn, vi har ju inte haft internet i första jacket eftersom det varit omöjligt, å de har gjort att telefonen varit tvungen att stå i bebisens rum, och internet bryts när nån ringer. Så jag började flytta datorn allt jag klarade av. Resten gjorde maken när han kom hem, så nu är datorn på rätt plats och telefonen kan vara på nedervåningen=) Faboulus(stavas de så?).


Jag satte även på spjälskyddet på spjälsängen, bäddade sängen, satte upp lillemans vägglampa. E så nöjd med hans rum trotts att allt inte är klart, lite småplock kvar mest.


På eftermiddagen körde jag sen till en kvinna jag vunnit en bebisoverall av från tradera. Sen hämta jag maken och vi körde till maxi och handla för jag var så fruktansvärt baksugen=).


Väl hemma gjorde jag middag, sen satte jag kalops på kokning(tar ju 2½timme) Sen var jag så slut och fick ont i vänster höft bak mot ryggen=( aldrig haft ont där innan. Men jag trottsade smärtan och bakade iaf kladdmuffins som tog minst tid=) Makens bedömning var mmmmmm vad gott=)hehe


Idag började jag med att baka amerikanska cookies med marabou daim=) De blev sjukt goda men mjuka inte spröda=( jag råka ta 1dl för mkt smält smör, märks man är halvdement=)hehe. Men sålänge de är goda gör de väl inget?


Tänkt baka en rulltårta me kaneläpple och en mjuk pepparkaka också idag. Sen lussekatter imorgon eller nästa vecka. Glömde köpa saffran igår så störigt att det finns i kassan, och vi självscannar så då glömmer jag ALLTID saffran när jag ska ha det.


Nej nu får jag kolla sista plåten cookies som är i ugnen=)


Kisses and hugs from the pink lily

Av Lilja - 28 augusti 2011 21:55

I fredes vakna jag vid åtta-tiden och gick upp vid nio-tiden. Jag kände då lilleman buffa till nån gång i magen.


Jag var sen hos Eva mellan 10-11, kom hem och åt frukost å hämtade Stoffe. Vi körde sen ner till Löberöd och fixade med hans mormors räkningar och pengar, sen vidare till burlöv center och senare ikea där vi köpte lite till lilleman och till hushållet, väldigt nöjd med alla inköp. Tog även en snabbis till rusta å köpte ett lammskinn till vagnen.


När vi bränt lite pengar åkte vi hem till svärfar, åt pizza, pratade, visade bilderna från vår resa. Stoffe, Lena och Per-Olof badade.


Vi kom hem 23 ungefär. Jag hade då inte kännt lilleman sen morgonen. Jag började bli orolig och försökte reta honom genom att trycka lite på magen, fick efter en stund nån liten buff bara. Tänkte ringa förlossningen men var så sjukt trött att jag inte orka ha ögonen öppna, sov jätte dåligt på natten, vakna hela tiden. En gång på natten kände jag dock en kraftig spark, på morgonen kände jag bara nån liten buff. Jag var ändå orolig, jag är van vid att känna han sparka vilt/hårt flera ggr och dagen och ofta kan han hålla på en halvtimme nonstop.


Jag ringde in till förlossningen på lördag morgonen å de sa jag skulle komma in å kolla upp honom.

Vi åkte in direkt efter vi klätt på oss, fick CTGn kopplad och lilleman verkade må toppen, visst han damp ner i 109 i puls sen upp till 140-150 vid ett tillfälle men de va ingen fara tydligen, normalt låg pulsen på 130-145.

Sen efter cirka 45min uppkoppling började de dra/spänna i magen på mig, de blev kraftigare och kraftigare för att sedan sagta avta igen, såg att kurvan för sammandragningar gjort en fin kurva uppåt, ett par min senare samma sak, och så höll de på en lång stund. Då blev jag rejält orolig, så skulle kroppen/magen/bebisen inte göra. Ska sägas att efter en liten stund med CTGn började lilleman sparka och sparkade sen till och från hela tiden på sjukhuset.


Till slut blev jag så orolig så jag ringde på barnmorskan, hon sa att hon sett kurvan och pratat med läkaren å att de hade lite is i magen. Kurvan började bli mindre men jag tyckte att de kändes minst lika starkt hela tiden, hon flytta då dosan och de visade starkare kullar igen.


Jag fick efter 2timmar en nål i armen, ett armband och en spruta med bricanyl i benet för att stoppa sammandragningarna. Fick oxå in till läkaren i ett annat rum och göra vaginalt ultraljud för att se om livmodertappen var påverkad, det var den som tur var inte.

Gjorde även ett vanligt ultraljud(jag fick inte se skärmen) och då var där bra flöde i navelsträngen, moderkakan låg fint, bra med fostervatten och lilleman låg med huvudet nedåt. Väldigt skönt att höra, läkaren sa också att om de gjort ultraljuden först så hade jag aldrig fått sprutan och fått åka hem direkt. Men de gjorde mig lite orolig, tänk om jag inte fått sprutan, fortsatt haft sammandragningar och åkt hem och sedan hade öppnat mig? måste väl vara bättre att stoppa sammandragningarna i god tid eller? lite förvirrande, jag va så skakis på bricanylen så tänkte inte på att fråga.


Vi fick hur som stanna på sjukhuset för observation pga sprutan å se om sammandragningarna starta igen. Det gjorde de aldrig som tur var. Efter 10 timmar på sjukhuset fick vi äntligen åka hem.


Idag har jag inte heller kännt lilleman som jag gjorde innan, eller som jag gjorde när han retades av CTGn. Men har kännt honom tillräckligt många ggr, han har i skrivande stund hållt på. Men saknar hans starka sparkar, där de kännt som han sparkat på vänster sida och slagit ut med armarna på höger samtidigt=) Men de är trängre och trängre i magen(vilket jag trodde skulle göra att det kändes mer) och han ändrar läge hela tiden så han ligger väl inte å sparkar där jag e van, kanske därför jag inte tänker på att han buffar så mycket som innan.


Fick iaf veta att jag ska känna honom 10ggr under 12timmar. Tio sparkar då räknat, om många sparkar kommer på samma gång så kan jag ju inte räkna bara dom om han sen är lugn i 11timmar. Utan några ggr om dagen och totalt 10buffar/sparkar. Får jag sammandragningar igen ska jag lägga mig ner och vila en timme, slutar de inte ska jag ringa till förlossningen.

Skönt att veta detta så man slipper bli överhispig.


Tror jag har haft 1-2 sammandragningar sen igår(kan också vara han som trycker svårt å känna skillnad) så det är ju inte så farligt, bara de inte blir mer och regelbundet igen.


Blev ett långt inlägg men man vill skriva av sig när man blivit så orolig, sett bilder framför sig att se sin lille bebis ligga i kuvös med slangar kopplade osv,osv. Man blir mer medveten när man jobbat med tidigt födda. Har ju tagit hand om många barn födda v.28 Jag har gått 29+2 idag.



Kisses and hugs from the pink lily

Av Lilja - 14 augusti 2011 22:15

Vi började denna dagen som gårdagen, upp åt frukost, ut till poolen och låg där några timmar. Jag fjällar nu för övrigt, skit äckligt och jobbigt=(. Hur som haver, efter poolen tog vi datorn med oss till Mango Club, där finns gratis Wifi. De har även happy hour så Stoffe beställde någon drink, jag beställde en alkoholfri men den va lika dyr/billig som alkoholhaltiga under happy hour, men klart blir kanske inget happy utan alkohol?=)hehe. Iaf jag skriver mina blogginlägg på datorn först eftersom jag inte har uppkoppling, när jag väl har tillgång till internet lägger jag ut dom. Så på Mango Club passa jag på att lägga ut några inlägg. Senare på kvällen tog vi badbåten in till Parga. Där var
folk så in i he*vete. Vi förstod ingenting, det är inte försen imorgon det ska
vara stor fest, ändå var där så mycket folk idag. Vi hade iaf tur som fick bord
på Restaurang Oscar, som är en pizzeria. God tunn pizza åt vi där, än en gång
orka jag inte äta upp allt. Servitrisen fråga varför å jag sa jag var gravid,
då sken hon upp och fråga om det var pojke eller flicka=) sen fick jag
pizzarestresterna i folie. Men jag slängde resterna sen, fan vill inte äta
pizza som man haft i värme i flera timmar.

Vi gick och shoppa lite, eller shoppa kan man nog inte kalla
det, vi köpte inte särskilt mycket=) Nån grej till Oskar och en kopp till oss,
en rättvisekopp(kan förklara mer vad det är sen nån gång).

Vi tog taxi hem från Parga, åkte med vår trevliga taxichaufför vi åkte med första gången. Han sa att festen är imorgon. Jag undrar ändå varför det var så mycket folk idag, men de kanske värmer upp=) Väl hemma började det smälla utav bara *piip* vi gick ut på balkongen och såg att det sköts fyrverkerier från stranden och kom då på att en strandklubb skulle ha Full Moon party idag, tyvärr finns ett stort träd i vägen, men vi såg ändå väldigt bra av de största fyrverkerierna. Avslutningen var en stor härlig raket som lyste upp och small så in i bomben=)


Kisses and hugs from the pink lily

Av Lilja - 13 augusti 2011 23:45

Idag har vi varit trötta, eller iaf jag=). Värmen börjar göra sitt och jag orkar inte så mycket. Hade ingen lust att gå till stranden idag, så vi har legat vid poolen hela dagen. För mig handlar det mest om att komma hemifrån vara med min älskling och bara njuta å ta de lugnt. Inga måsten inga andra, bara VI.

Ikväll var vi på Mango club, som ligger 50meter från Exotic Club=)hehe väldigt påhitta grekerna. Här var heller inte så mycket folk. Även här fanns en pool, eller snarare tre som satt ihop, olika djup, så jättebra för barn.

Maten här var också fantastisk, jag provade Stifado som Stoffe provade igår på Exotic club, enda besvikelsen var att jag inte fick pommes till, vilket Stoffe fick igår. Jag fick bara halva tallriken kött och andra halvan syltlök, allt i själva såsen. Men Stoffe hade gott om pommes så fick av honom=) Blev proppmätt, snacka om att inte snåla på maten. Bebisen har tryckt mycket uppåt hela veckan(om det inte bara är för värmen jag blir mätt tidigt) och det är lite pinsamt att hela tiden lämna mat, vissa har tom frågat om det inte var gott. Jag skyller på bebben=)


Kisses and hugs from the pink lily

Av Lilja - 12 augusti 2011 23:45

Idag har vi gjort som vanligt, varit på stranden nån timme
sen hem å legat vid poolen. De har en hög skandinaviska böcker på hotellet,
mest norska av förklarlig anledning, jag och Stoffe är ju de enda svenskarna.
Hittade iaf en svensk som verka intressant, smekmånad heter den, ska tydligen
bli film om den inte redan blivit det. Den verkar spännande. Jag e konstig när det gäller böcker, de kan gå ÅR innan jag läser å när jag väl läser så vill jag sträckläsa boken tills den e slut. Kan inte läsa några sidor och sen lägga den ifrån mig för länge, då glömmer jag bara=)hehe.

Ikväll åt vi på en restaurang som heter Exotic Club. De har en jättemysig pool, som vi dock inte bada i men mysigt att äta bredvid den.
Exotic är restaurangen närmast vårt hotell, vi har gått förbi den flera ggr och
där är typ ALDRIG folk. Idag var där dock ett par när vi kom och ett annat kom
senare. Så tre par på kanske hela kvällen, och jag förstår inte varför, det var
den godaste maten vi ätit denna resan hittills, kocken får verkligen inte den
beröm han behöver, trotts hans dåliga engelska så var han mån om att fråga om
maten var bra. Tyckte så synd om han, sen e han lite lik Sylvester Stallone
med=) minus alla muskler kanske, men de kunde definitivt vara minst kusiner=)


Kisses and hugs from the pink lily

Av Lilja - 11 augusti 2011 23:45

Idag gick vi upp tidigt för att ta taxi in till Parga, i
hamnen väntade vi sedan på båten Sarris Cruises. Vi blev lite nervösa för båten
fanns inte, trodde den alltid låg i Parga hamn och hade andra utflykter i
veckan. Efter en del onödig nervositet kom till slut båten, de va en upplevelse
att se den försöka tränga sig en bredvid de andra båtarna=) När det väl var
dags att gå ombord så trängde folk sig framåt som om vi flydde från ett
brinnande hus, så jävla töntigt alltså, vuxna människor.

Ombord på båten satte vi oss inomhus, utomhus fanns bara
stolar och bänkar i metall, och jag vet att min rumpa inte gillar att sitta på
sånt i över 2 timmar. Inomhus fanns skinn/läder soffor/bänkar som var relativt
bekväma.

När båten väl kom iväg gick det inte många minuter innan det
började gunga något fruktansvärt!!!! Och reseledaren som sagt att båten inte
alls gungar som en mindre träbåt, hur mycket gungar de isf? Tyckte detta var
värre än den träbåten jag åkte med när vi var på Kos. Så för att stilla mitt
illamående la jag mig med huvudet i knät på min älskade. Där somna jag sen från
och till, var väldigt bekvämt att ligga ner när de gunga, var riktigt vaggande.

Ju närmare Korfu vi kom ju varmare blev det, förmodligen för
att klockan blev mer och mer=) Framme i hamnen var vi helt lost! Vi kollade på
kartan vi fått av reseledaren som Sarris Cruises gjort. Vi fatta nada, var va
vi? Var skulle vi gå? Såg inte ut som hamnen på kartan. Vi följde lilla
strömmen upp för en liten backe, såg ut som om samhället tog slut där, bara hus
och bilar i princip, vi hittade iaf ett café/restaurang. Vi satte oss ner
direkt, jag va riktigt slö de va sjukt varmt. Vi drack vatten/öl och åt lite
lunch, killen var chockad över att jag bara ville ha bröd och tsatsiki=)hehe. När
vi skulle gå därifrån glömde vi vår karta, Stoffe sprang då tillbaka och fann
serveringskillen stirrandes på kartan och sa till Stoffe att vi var utanför
kartan!!

Efter en del arga kommentarer mig och Stoffe emellan insåg
vi att vi fick göra de bästa av situationen och försöka hitta något utan
kartans hjälp. Jag va orolig för att gå vilse eftersom vi inte visste var
hamnen låg vi stannat i, vi kunde inte följa kartan dit. Till slut kom vi fram till
lite shoppingstråk, och SATAN vad folk där va, och de va som galna, rökare hit
och dit, folk som gick in i en, bilar och mopeder som körde överallt. Jädrans
kaos, vi som är vana vid lugna sköna Parga.

Vi gick in i några bebisklädsaffärer, hittade en söt dress
till bebben=) I varje affär vi gick in i högg försäljaren en direkt och sa att
det är nersänkt 30%, det är nersänkt 50% osv osv, jädrans jobbigt. Så efter att ha gott omkring en stund och jag insett att jag inte klara mer gick vi tillbaka mot båten, sedan satt vi på ett café som var precis i hamnen och drack mer vatten/öl och väntade 1½timme på att båten skulle gå tillbaka.

Med tanke på att vi inte var på kartan när vi gick i hamn,
och att killarna på båten INTE UPPLYSTE OM DET!!! Så måste jag säga att resan till Korfu var totalt meningslös, jag va så jädrans besviken att de blev som
det blev, vi ville se Greklands grönaste ö men såg bara betongblock=(. Om båten
stannat där den skulle så fanns där en stor park som vi ville gå i.

När vi kommit tillbaka till lugna Parga tog vi badbåten till
Valtos beach(där vi bor i närheten) och åt på Parga Beach Resort. Här åt jag
kyckling med pommes, man fick ingen sås till så de va rejält torrt, ännu en
besvikelse denna dagen.


Imorgon ska de bli skönt att ha en normal dag med strand och
bad och lugn.


Det bästa med denna dagen är att det idag är EXAKT 3månader till vår älskling är beräknad att titta ut=)


Kisses and hugs from the pink lily

Av Lilja - 10 augusti 2011 23:45

Efter att ha bränt mig igår har jag väldigt ont i axlarna
speciellt när jag ska sova. Smörjer därför in de väldigt noga nu, ligger i
skuggan med överkroppen hela tiden, den sol jag får på överkroppen kommer när
jag badar vilket är några timmar om dagen=)

Idag har vi gjort som igår, ner till stranden efter frukost,
badat två långa stunder i havet. Tog med oss vattentermometer idag, var
26grader i havet. Över 40 i solen och 34grader i skuggan(har jag för mig).  Efter strandhänget så var vi vid poolen igen
i ett par timmar, även här kollade vi vattentempen 30grader=) så skönt.

Här är så underbart, vi tar det lugnt och är tillsammans,
det som är viktigast på en semester tycker jag, inte att man far runt på en
massa saker. Dessutom är de så varmt så man orkar inte särskilt mycket.

Ikväll åt vi på restaurangen The Captains, Kristoffer åt moussaka
och jag åt kyckling a la creme, som är kyckling i krämig sås typ=)). För första
gången i mitt liv prova jag moussaka, från Stoffe, och fy f*n vad äckligt det
var, precis som jag misstänkte. Men de va inte aubergine som gjorde de äckligt
utan att de hade mkt kanelsmak i det, jag ÄLSKAR kanel men inte i varmrätt bara efterrätter, så moussaka fick ett stort Örk från mig. Min kyckling a la creme var ok, väldigt mycket oregano i den(eller va de basilika?) men det var ok som sagt, kanske inget jag äter på den restaurangen igen.

Imorgon ska vi till Korfu, det ser vi framemot=) ska vara bra shopping där, sånt gillas;)


Kisses and hugs from the pink lily

Ovido - Quiz & Flashcards